انواع تخت نوزاد بر اساس اندازه

انواع تخت نوزاد بر اساس اندازه

انواع تخت نوزاد بر اساس اندازه

خواب نوزاد یکی از مواردی است که خانواده ها بسیار به آن اهمیت میدهند . نوزادی که تازه به دنیا می آید حدودا ۱۸ ساعت در روز می خوابد یعنی حدود سه چهارم از شبانه روز و این نشان دهنده اهمیت خواب نوزاد است . همچنین خواب نوزاد برای مادر هم که نیاز به استراحت و تجدید قوا دارد مهم است .پس ناگفته پیداست چه میزان اهمیت دارد که بهترین شرایط را فراهم کنیم تا نوزاد بتواند آسوده بخوابد . لباس راحت ، هوای مطبوع ، اتاق ساکت و از همه مهم تر تختخواب متناسب از جمله شرایطی هستند که باید برای خواب نوزاد فراهم شوند.
ما در این مقاله به مهمترین عامل که همان تخت خواب است میپردازیم و تلاش داریم تا به شما انواع تخت نوزاد بر اساس اندازه ارائه دهیم، تا مناسب ترین تخت را برای نوزادتان فراهم کنید .

هر آنچه از سرویس خواب نوزاد باید بدانید

 

▪ابعاد تخت نوزاد :

در برسی ابعاد تخت نوزاد باید به سه فاکتور ( طول ، عرض ، ارتفاع ) توجه کرد در ادامه هریک از این موارد را برسی میکنیم .

طول :

برگترین بعد تخت نوزاد طول آن است . طول تخت باید با قد نوزاد شما متناسب باشد . اما با توجه به رشد سریع نوزاد در ماه های ابتدای تولد ، اگر طول تخت استاندارد نباشد بسرعت ممکن است تختی که با هزینه فراوان تهیه کرده‌اید تبدیل به وسیله‌ای ناکار آمد شود .
پس باید برای حداقل یک تا دو سال آینده این تخت برای نوزاد شما قابل استفاده باشد . البته طول تخت به مدل آن هم بستگی دارد . بعضی مدلها قسمت های جانبی مانند کشو دراور برای نگهداری وسایل نوزاد دارند . بعضی میز بزای تعویض پوشک نوزاد در نظر میگیرند . در این موارد لازم است که حداقل ۱۸۵ سانتی متر طول برای تخت در نظر گرفته شود . اما اگر قصد دارید فقط یک تخت خواب ساده داشته باشید ۱۵۰ سانتی متر میتواند برای دوسال اول تولد نوزاد کافی باشد .

عرض :

نوزاد بعد از چند ماه شروع به غلت زدن در خواب میکند و در یک حالت باقی نمیماند . تخت مناسب باید این فضا را در اختیار نوزاد قرار دهد . در غیر این صورت ممکن است غلتیدن باعث شود سر و صورت نوزاد به کناره های تخت برخورد کند و باعث آزار او شود . از طرف دیگر اگر عرض تخت را بیش از اندازه در نظر بگیرید ممکن است تناسب ظاهری تخت بهم بخورد و نازیبا شود . به طور معمول عرض استاندارد برای تخت خواب نوزاد ۹۰ سانتی متر در نظر گرفته میشود که فضای کافی برای غلت زدن و بازکردن دست ها در اختیار نوزاد قرار بدهد .

ارتفاع :

ارتفاع تخت نوزاد نیز از لحاظ ایمنی اهمیت زیادی دارد . قرار نیست نوزاد را فقط زمانی که خواب است در تخت بگذارید . گاه پیش میآید نوزاد شما مدت زمانی در تخت بیدار است و گاهی میخواهد در تخت بایستد . ارتفاع تخت باید طوری باشد که نوزاد نتواند خود را از آن آویزان کند . نوزاد دوساله کاملا این توانایی را دارد که بایستد و بخواهد از تخت پایین بیاید . پس ارتفاع تخت نباید این اجازه را به نوزاد بدهد . اما زیادی بلند بودن دیواره تخت هم کارِ گذاشتن نوزاد در تخت را سخت میکند ‌.

با توجه به موارد ذکر شده مناسب ترین ارتفاع برای تخت خواب نوزاد حدود ۱۰۰ الی ۱۱۰ سانتی متر است البته این مسئله تا حد کمی تحت تاثیر جنسیت نوزاد هم هست . در نوزاد پسر مهارت های حرکتی زودتر رشد میکنند و معمولا زود تر اقدام به پایین آمدن از تخت میکنند و میتوان اندازه ارتفاع بیشتری برای نوزاد پسر در نظر گرفت.
توصیه می‌شود برای خرید تخت نوزاد به تولیدکنندگانی باتجربه همچون آشو در این زمینه اعتماد کنید که باتوجه به نیازهای نوزاد و استانداردهای جهانی بهترین و مناسبترین سرویس خواب نوزاد، چه از نطر جنس و چه از نظر ابعاد برای نوزاد شما فراهم کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *