ویژگی های اتاق مناسب کودک

ویژگی های اتاق مناسب کودک

ویژگی های اتاق مناسب کودک چیست؟ در طراحی اتاق کودک چه مواردی باید در نظر گرفته شود؟همه به دنبال طراحی اتاقی هستند که در آن، همه چیز همیشه در جای مناسب خود باشد و درهم و برهمی عملاً وجود نداشته باشد.

وقتی صحبت از دکوراسیون اتاق کودک به میان می آید، اولین عنصری که باید به آن توجه کنید ایمنی است. در ادامه آشو چوب طرح های مناسب اتاق کودک که نکات ایمنی در آن مدنظر گرفته شده را بیان می کند.

ویژگی های اتاق مناسب کودک

اتاق کودک با طرحی ساده

 اگر تمایل به طراحی و چیدمان اتاق خواب کودک با طرحی ساده دارید با به حداقل رساندن دکور و اثاثیه، فضای بیشتری برای بازی ایجاد می‌کنید که می‌تواند به راحتی با رشد فرزندتان به روز شود.

ویژگی های اتاق مناسب کودک

زیاده روی نکنید !

حتی اگر اتاق کودک تم خاصی داشته باشد، سعی کنید پالت رنگ را ملایم و مینیمال نگه دارید تا محیطی آرام و غیر محرک برای مادر و نوزاد ایجاد کنید. زیرا حتی اگر ذائقه تغییر کند، قطعات تاکیدی را می توان به راحتی تغییر داد و در عین حال قطعات بزرگ را ثابت نگه داشت.

به متراژ اتاق توجه کنید!

طراحی موفق اتاق کودک با هر اندازه ای دارای مناطق مشخصی برای خواب، تعویض لباس و بازی است. فضای خود را اندازه گیری کنید و در مورد بهترین و ایمن ترین مناطق برای قرار دادن وسایل ضروری اتاق تصمیم بگیرید، تخت خواب، میز تعویض لباس و… همگی باید متناسب با فضای اتاق در محل خاصی قرار بگیرند.

پالت رنگ و دکور

امروزه بسیاری از والدین طرح‌های اتاق کودک بی‌جنسیتی را انتخاب می‌کنند، در دوره های قبل برای دختر ها صورتی و برای پسر های اتاق های کاملا آبی را انتخاب می کردند، که جذابیتی نداشت. توصیه می شود، رنگ‌های آرام‌بخش مانند سفید یا پاستلی را برای دیوارها انتخاب کنید، برای زیبایی بیشتر می توانید برنامه هایی برای سقف اتاق داشته باشید. به خاطر داشته باشید که اتاق کودک باید با بقیه دکوراسیون شما هماهنگ باشد.

کنترل نور، هوا و صدا

هدف اصلی اتاق کودک این است که کودک شما خوابی راحت داشته باشد، بنابراین داشتن گزینه هایی برای جلوگیری از نور، کاهش صدای اتاق های دیگر و کنترل دما و جریان هوا بسیار مهم است. اهمیت نورپردازی در اتاق کودک را دست کم نگیرید. از فرش‌ها و پرده‌های پرز ضخیم برای کمک به جذب صدا استفاده کنید. سعی کنید از نورپردازی های قابل تنظیم استفاده کنید.

اتاقی را طراحی کنید که با کودک شما رشد کند!

اتاق کودک نماد شروعی تازه است اما در عین حال تداوم را نیز در بر می گیرد. در حالی که می خواهید یک اتاق زیبا برای ورود کودک خود ایجاد کنید، مطمئن شوید که طراحی آن به اندازه کافی انعطاف پذیر است.

دیوارهای اتاق

برای دیوارهای اتاق کودک می توانید از کاغذ دیواری های شاد و رنگی استفاده کنید تا فضا از حالت بی روح بودن خارج شود. بهتر است کاغذ دیواری که انتخاب می کنید، قابلیت شستشو داشته باشد تا هر گونه لک یا اثری از مداد و خودکار به راحتی از روی آن پاک شود.

کفپوش اتاق

توصیه چندانی به استفاده از فرش در اتاق کودک نمی شود، چون می تواند گرد و خاک را به خوبی در خود نگه دارد و تمیز کردن فرش هم به مراتب کار دشواری است. اما انواعی از کفپوش های رنگی که نرم و قابل شستشو هم هستند، در بازار می باشند که حتی زمانی که کودک شروع به راه رفتن می کند و زمین می خورد، این کفپوش ها ایمنی بیشتری را نیز به همراه خواهند داشت.

پرده اتاق

بهتر است اتاق کودک نور طبیعی داشته باشد، به همین خاطر از پرده های کلفت و ضخیم بهتر است که استفاده نشود. از طرفی، پرده های کوتاه تر را انتخاب کنید تا نوزاد نتواند به آن آویزان شود یا با کشیدن پرده، آن را پاره کند و نکته مهم بعدی این که از نصب ایمن و محکم پرده نیز باید اطمینان حاصل شود.

چیدمان اتاق

نحوه چیدمان اتاق به سلیقه شما بستگی دارد، اما مهم ترین موردی که باید اولویت قرار بدهید، ایمنی کودک است که توصیه می شود از خرید لوازمی که گوشه های تیزی دارند، خودداری شود. بهتر است هر گونه لوازم غیر ضروری و اشیای ریزی که کودک می توانید آن ها را به راحتی در دهان خود قرار بدهد را حذف کنید. وسایلی مانند کمد و تخت را در چیدمانی قرار دهید که دسترسی به آن ها برای تان راحت باشد و فضای کافی برای راه رفتن یا بازی کردن کودک نیز وجود داشته باشد.

سرویس خواب

امروزه طرح های مختلفی برای سرویس خواب وجود دارد، شما می توانید سرویس خواب کودک را متناسب با سلیقه و رنگ بندی اتاق کودک خود انتخاب کنید. تهیه تخت خواب به صورت سرویس خواب  می تواند در طراحی و چیدمان اتاق کودک شما کمک کننده باشد، هر کدام از اقلام موجود در سرویس خواب متناسب با هدف خاصی طراحی شده است، اگر مشکل بودجه ندارید بهتر است تمام لوازم سرویس خواب را همراه با هم تهیه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *